/ Rod /

Kontaktkontraktet i praktiken

Nu har jag i stort sett sträckläst Kontaktkontraktet. Jag provade lite av det som står när Rod och jag var ute förut och jag tror det här kan bli bra. Själva kontaktkontraktet innebär att varje gång Rod spontant tar kontakt med oss får han beröm i form av godis, lek, kel. Allt man kan tänka sig att han ser som belöning. Han ska tjäna på att ta kontakt med oss och vi ska ignorera icke önskvärt beteende (lättare sagt än gjort hehe). Koppelträningen kommer innebära tempoväxlingar, tvärnitar, vändningar osv för att öva upp följsamheten.

Förut var vi nere på fotbollsplanen och jag tog med mig mjukost, godisbitar, en boll och kamptrasa för att kunna erbjuda olika belöningar vid kontakt. Han fick springa lös och jag gick omkring och ignorerade honom. När han efter en stund tog kontakt belönade jag och jag använder klicker för att snabbt kunna förstärka det han gör rätt. Jag fortsatte att gå på samma sätt och varierade belöningarna vilket slutade med att han höll sig nära mig och sökte upp mig för att få godis eller lek. På promenaden hem var han följsam hela tiden. Helt magiskt. Nu gjorde jag det relativt enkelt, promenad på asfalt och lek på öppet fält men man får ju börja där det är enklast möjligt.

Jo, den här boken är väl värd sina 185 kr.