/ Hälsa och träning / Lina /

Pyramidintervaller

 
Tidigare idag surfade jag in hos en av mina favoriter inom bloggvärlden, Emma. Jag tror att jag nämnt henne förut. Hon delade med sig av ett inlägg fyllt med hemmaträningspass. Perfekt så här i sommartider då det lockar mer att vara ute än att stänga in sig på ett gym efter jobbet. Min plan är att besöka gymmet imorgon innan jobbet och eftersom jag hade en hel vilodag igår lockade ett träningspass idag. Vad passade då inte bättre än att kika in hos Emma och få ett smörgåsbord med träningspass serverat. Med tanke på att det blir styrka imorgon valde jag att prova pyramidintervaller och det var gräsligt jobbigt. Passet var upplagt så här:
 
Uppvärmningsjogg ca 10 min. Intervallerna ska göra dig riktigt trött men du ska ändå sikta mot att hålla ett jämnt tempo genom varje intervall. Vilan i sin tur består av aktiv gång/långsam jogg.
 
- Löpning 4 min
- Vila 1 min
- Löpning 3 min
- Vila 1 min
- Löpning 2 min
- Vila 1 min
- Löpning 1 min
- Vila 1 min
- Löpning 2 min
- Vila 1 min
- Löpning 3 min
- Vila 1 min
- Löpning 4 min
 
Avsluta med nedvarvning ca 5-10 min.
 
Dagens tips från mig till dig som vill få pulsen att stiga och endorfinerna att rusa. Det där med endorfinerna gäller väl framförallt efter passet för under tiden är det ganska plågsamt. Passet går ju även att korta ner och skippa intervallerna om fyra minuter. Jag tyckte det var lite svårt att veta vilket tempo jag kunde lägga mig i i de längre intervallerna eftersom jag i princip aldrig sprungit mer än 2 minuters intervaller. Fyra minuter är lång tid!
 
Nu ska vi in till grannen på tårtkalas och det kommer smaka extra gott efter det här intervallpasset!