/ Lina /

Tankar om socker

Underbart söta lilla Ellie
 
Igår kväll drog stormen Egon fram med full kraft och jag trodde vid ett par tillfällen att plåttaket på lill-garaget intill huset skulle blåsa av. Vi myste här inne med god mat och fruktsallad med grädde framför Beck - Familjen. Den här veckan har varit sockerfri = sockerfri som i vitt socker. Jag konsumerade lite väl mycket av den varan under jul och nyår så ett break från det var på sin plats. Jag är en riktig sockerråtta men när jag väl bestämmer mig har jag inga problem att motstå. Speciellt inte efter ledigheten då jag kände mig nästintill äcklad av allt sött men ändå åt på det som bjöds. Socker är verkligen beroendeframkallande och jag är helt säker på att min sprängande huvudvärk jag hade i måndagskväll berodde på att jag inte ätit något med vitt socker den dagen.
 
I mitt yrke när jag träffar föräldrar som låter sina barn dricka saft och läsk vid törst samt äta godis eller en massa annana skit med mängder socker i flera gånger i veckan "för att de vill ha" så ser jag det i första hand ur ett tandhälsoperspektiv. Det är dock faktiskt så mycket mer än bara så och det har jag börjat trycka på. Att mata sitt barns kropp med mängder av socker är knappast nyttigt för varken tänder, kropp och knopp. HÄR är en länk till en sida där det står hur mycket olika livsmedel innehåller och HÄR är ytterligare en länk till hur många sockerbitar barn i olika åldrar bör äta som mest per dag. Jag tror att många barn äter mångt mycket mer än det som rekommenderas just för att det finns så mycket dolt socker överallt. Att läsa på innehållsförteckningarna på produkterna i affären kommer man långt med för att bli mera medveten. På den gamla goda tiden var det lördagsgodis och inget annat som gällde. Numera är det fredagsmys, lördagsgodis och sedan lite gott som blev över på söndagen också och vips blev det sötsaker tre av veckans sju dagar. Undantag är givetvis födelsedagskalas och andra högtider men kalas brukar ju allt som oftast vara på helgen. Jag tycker att det är viktigt att inte bli extrem och det är min ambition den dagen jag förhoppningsvis får barn. 
 
Lite söndagstankar från mig. Nu ska jag möblera om här inne och gör vardagsrummet till en fotostudio. Snart kommer en gullunge hit med sina föräldrar :-)
 
#1 / / Johanna:

Hej Lina!
Trillar in här då och då, roligt med någon mer inom tandvården som bloggar. Gillar det du skriver och särskilt detta om socker till barn. Så viktigt att påpeka detta ju! Jag passade på att puffa för ditt blogginlägg här: http://www.tandskoterskan.net/tandskoterskornas-onskningar-for-ar-2015/

Och dina foton är helt underbara, grym du är! :)

Svar: Hej Johanna! Tack för din kommentar! Vad glad jag blir att du nämnde mitt inlägg hos dig. Nu var det länge sedan jag kikade in hos dig men jag ska bli bättre på det för det är som sagt roligt att läsa inlägg från någon annan inom samma bransch.

Och tack för kommentaren om mina foton, det värmer :-)
Lina