/ Mat och bak /

Äpplebröd

 
5 dl dinkelmjöl
2 dl havregryn
2 tsk bikarbonat
1 dl hackad sötmandel
1 dl sesamfrön
1 rivet äpple
3 msk honung
1 nypa havssalt
4 dl mild yoghurt
Pumpafrön
 
Rör ihop alla torra ingredienser. Tillsätt rivet äpple, honung och yoghurt. Arbeta in i de torra ingredienserna. Klä in en form i bakplåtspapper och kleta i degen i formen. Strö över pumpakärnor. Grädda i 200 grader i ca 50-60 min. 
 
När chansen till en lång sovmorgon finns så är det givetvis så att jag vaknar tidigt och inte kan somna om. 6.30 vaknade jag imorse trots att jag kom i säng ganska sent. Efter att ha försökt somna om en stund så sket jag i det och klev upp. Jag drog fram med dammsugaren och tog ett varv med den. Efter det gick Rod och jag ut i soluppgången och tog lite foton. Mina händer höll på att förfrysa av de kyliga vindarna så det blev ingen lång fotoshoot direkt!! In i värmen igen och bakde brödet ovan, SÅ gott. Dessutom löjligt enkelt att göra så det lär jag göra flera gånger. Ni måste prova! Det har med andra ord varit en produktiv förmiddag som även bjudit på ett fantastiskt sms som gjorde mig tårögd. I eftermiddag ska jag hjälpa Karin att lassa hö och halm. Jag är mör i kroppen efter gårdagen på gymmet så det tar emot lite men väl där brukar det gå undan.